English and bilingual pages Home
Introduction to
Reaissance sheet music
Renaissance sheet
music
Introduction to
Gregorian chant
Gregorian chant in
modern staff notation
Bicinia from Obrecht
to Mozart
Post Petrucci
Mean tone
temperament
Links
Acknowledgments
Curriculum and contact |
Op de pagina bladmuziek op 29 september 2005 toegevoegd: Johannes Ockeghem Fors seulement I en op 5
oktober Fors seulement II, en Hubert Waelrant,
Als ick u vinde Op 6 oktober 2005
toegevoegd Orlando di Lasso, Matona mia cara
Op 8 oktober 2005 toegevoegd Pierre de la Rue, Fors seulement
Op 12 oktober 2005 toegevoegd: versie voor
(blokfluit-) ensemble van Marbrianus de Orto La mi
la sol en Hubert Waelrant, Als ick u vinde
en op 31 oktober/ 11 november die van Giovanni Gabrieli,
Canzon seconda; op 22 januari 2006 is de altus hiervan vervangen en op 4 juli
zijn de diminuties in de trant van Girolamo Diruta toegevoegd.
Op 18 december 2005 toegevoegd: pagina Gregoriaans in modern notenschrift voor blokfluit,ander
melodie-instrument of solo-zang
Op 28 december 2005 toegevoegd: losse partijen bij
Pierre de la Rue, Fors seulement en clavecimbel- en blokfluitversie van Jacob Obrecht, Fors seulement
Op 18 januari 2006 zijn alle stukken op de pagina Gregoriaans in modern notenschrift herzien
Op 3 februari 2006 is toegevoegd Johannes Ghiselin Verbonnet, La Alfonsina
Op 6 februari 2006 toegevoegd op de pagina Gregoriaans in modern notenschrift de introitus Gaudeamus voor
het feest van St. Agatha (5 februari).
Op 12 februari 2006 toegevoegd Johannes Martini,
La Martinella
Op 16 februari 2006 toegevoegd Pierre de la Rue, Plorer, gémir, crier / Requiem, en
op 20 februari 2006 Mijn hert heeft altijts verlanghen
Op 27 februari 2006 toegevoegd de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart, voor blokfluiten of andere
melodieinstrumenten, met muziek van Obrecht, Agricola, Bach en Mozart.
Op 3 maart 2006 toegevoegd Antoine Busnois, In mijnen sin
Op 10 maart 2006 toegevoegd Alexander Agricola, In mijnen zin
Op 13 maart 2006 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart Johannes Ghiselin Verbonnet, Bicinium,
en op 15 maart François Couperin, Concert nr. 13 uit Les Goûts réunis
Op 17 maart 2006 toegevoegd Josquin des Prez, Entré je suis en grant pensée in
een driestemmige versie en op 9 april 2006 de vierstemmige.
Op 21 maart 2006 toegevoegd Henricus Isaac, In meinem sinn, versie in 61
maten en op 24 maart 2006 de versie in 44 maten.
Op 19 april 2006 toegevoegd op de pagina Gregoriaans in modern notenschrift een verklaring van
mijn werkwijze bij de omzetting vanuit het kwadraatschrift. De foto van het clavecimbel
uit 1480 op het gewelf van Häverö (Zweden) op de pagina Inleiding heeft een beter contrast gekregen.
Op 27 april 2006 toegevoegd Johannes Ockeghem, Mors tu as navré/Miserere
Op 21 mei 2006 toegevoegd enkele opmerkingen over
copyright op de pagina verantwoording, enkele correcties
in Gaudeamus en een versie in kwadraatnotatie op de pagina Gregoriaans
in modern notenschrift.
Op 12 en 14 juli 2006 verbeterde versies geplaatst
van Pierre de la Rue, Plorer, gémir, crier
/ Requiem, Antoine Busnois, In mijnen sin en
Johannes Ockeghem, Mors tu as navré/Miserere
Op 13 september geplaatst een opnieuw verbeterde
versie van Antoine Busnois, In mijnen sin,
alsmede een versie getransponeerd alla quarta bassa, en een versie van Pierre de la Rue, Mijn hert heeft altijts verlanghen
alla quinta bassa. Op de pagina Renaissance bladmuziek zelf is tevens de achtergrond van
deze transposities uitgelegd.
Op 24 en 29 september 2006 zijn op de pagina Gregoriaans in modern notenschrift de alle stukken verbeterd,
evenals de verklaring omtrent mijn werkwijze bij de omzetting van kwadraat- naar moderne
notatie.
Op 30 september 2006 heb ik mijn eigen compositie
"IJmuiden 1953" voor blokfluitkwartet toegevoegd op de pagina Curriculum en contact.
Op 6 oktober 2006 geplaatst Josquin des Prez, Fortuna deperata
Tussen 2 en 13 oktober 2006 zijn alle oudere
bestanden op de pagina Renaissance bladmuziek
gecontroleerd en gecorrigeerd, evenals de bijbehorende midi-bestanden.
Op 15 oktober 2006 toegevoegd op de pagina
Renaissance bladmuziek Alexander Agricola, Mijn
alderliefste moeschkin.
Op 16 oktober 2006 toegevoegd op de pagina
Renaissance bladmuziek een partituur van het anonieme
Die Katzenpfote uit het Glogauer Liedbuch.
Op 17 en 18 oktober 2006 toegevoegd Alexander Agricola, O Venus bant I and II
Op 6 november 2006 toegevoegd Alexander Agricola, Pater meus agricola est
Op 17 november 2006 toegevoegd het anonieme Fortuna desperata (15-de eeuw)
Op 26 november 2006 toegevoegd Henricus Isaac, La la hö hö
Op 1 december 2006 toegevoegd Hayne van Gizeghem, De tous biens plaine
Op 17 december 2006 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart van een versie op de
genoteerde hoogte en alla quinta bassa van Jan Pieterszoon
Sweelinck, Voicy du gay printemps, en op de pagina Renaissance bladmuziek een klavierversie alla quinta
bassa
Op 20 december 2006 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Jacobus
Barbireau, Een vroylic wesen
Op 27 december 2006 toegevoegd op de pagina Gregoriaans in modern notenschrift de mis van Kerstavond Hodie
scietis en op 5 januari 2007 de nachtmis van Kerstmis Dominus dixit.
Op 9 januari 2007 toegevoegd Henricus Isaac, Insbruck ich muss dich lassen, klaviertranscriptie
van de vocale versie, en Insprugk ich muss dich lassen, klaviertranscriptie en
partituur van de instrumentale versie.
Op 14 januari 2007 toegevoegd Orlande de Lassus, Haec quae ter triplici cecinerunt
ordine, en Justus es Domine, uit het Liber motettarum trium vocum (1575).
Op 22 januari 2007 toegevoegd Henricus Isaac, O Venus' bant
Op 30 januari 2007 toegevoegd Jacobus Barbireau, Scon lief
Op 2 februari 2007 toegevoegd tekst en vertaling
van Jan Pieterszoon Sweelinck, Voicy du
gay printemps. De uitgave gebaseerd op de gedrukte uitgave van Seiffert uit 1900 is
vervangen door een nieuwe, gebaseerd op de oorspronkelijk druk uit 1612.
Op 5 februari 2007 toegevoegd de tekst en losse
partijen van Orlande de Lassus, Haec quae ter
triplici cecinerunt ordine, en de tekst van Justus es Domine, uit het Liber
motettarum trium vocum (1575).
Op 11 februari 2007 toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Io mi son giovinetta,
op de genoteerde hoogte en alla quarta bassa, op de pagina Bicinia
van Obrecht tot Mozart en een klavierversie alla quarta bassa op de pagina Renaissance bladmuziek
Op 16 februari 2007 toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Che giova posseder op
de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart en op de
pagina Renaissance bladmuziek een versie voor klavier
Op 3 maart 2007 toegevoegd op de pagina
Renaissance bladmuziek Jan Pieterszoon Sweelinck, Lascia
Filli mia cara, driestemmig madrigaal, met versie alla quinta bassa en
klaviertrancripties van beide versies
Op 6 maart 2007 toegevoegd Jacobus Barbireau, Gracuuly et biaulx (Bevallig en
mooi (?))
Op 16 maart 2007 toegevoegd op de pagina
Reniassance bladmuziek Jan Pieterszoon Sweelinck,
Facciam, cara mia File, driestemmig madrigaal, met versie alla quinta bassa en
klaviertrancripties van beide versies; op 22 maart is een correctie aangebcht in de
weergave van triolen.
Op 23 maart 2007 toegevoegd Pierre de la Rue, Tous les regres, vierstemmig
rondeau met klaviertranscriptie, tekst en vertaling.
Op 12 april 2007 toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Pere de nous, een
driestemmig Onze vader, met klaviertranscriptie
Op 13 mei 2007 toegevoegd Alexander Agricola, De tous biens plaine, vierstemmig
instrumentaal rondeau met losse partijen en klaviertranscriptie en op 14 mei 2007 een
driestemmige versie met klaviertranscriptie. Deze zijn verbeterd op 24 mei en 3 juni 2007.
Op 28 mei 2007 toegevoegd Josquin des Prez, Si j'ay perdu mon amy,
driestemmig, dat zonder tekst is overgeleverd. De tekst zal echter later worden
toegevoegd.
Op 3 juni 2007 toegevoegd Josquin des Prez, Si j'ay perdu mon amy,
vierstemmig, dat zonder tekst is overgeleverd. De tekst zal echter later worden
toegevoegd.
Op 8 en 9 juni 2007 zijn verbeterde versies van de
drie tweestemmige stukken van Jan Pieterszoon Sweelinck
geplaatst, zowel de klavierversie op de pagina Renaissance
bladmuziek al de versie voor twee stemmen of instrumenten op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart.
Op 11 en 12 juni 2007 zijn verbeterde versies
geplaatst van Pierre de la Rue, Plorer, gemier,
crier/Requiem en Hubert Waelrant, Als ick u
vinde.
Op 18 juni 2007 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Jan
Pieterszoon Sweelinck, Per te, rosa gentile, driestemmig madrigaal op de
genoteerde toonhoogte en alla quinta bassa en een klaviertranscriptie alla quinta bassa.
Op 27 juni 2007 toegevoegd Orlande de Lassus, Ego sum resurrectio et vita,
driestemmig motet voor vocale of instrumentale uitvoering, klaviertranscriptie en
partituur en partijen met tekst en vertaling.
De vierstemmige versie van Alexander Agricola, De tous biens plaine, is
ingrijpend verbeterd op 4 juli 2007 en nogmaals op 12 september en musica ficta verbeterd
op 12 oktober 2007.
Op 5 september 2007 toegevoegd het hoofdstuk
Renaissancemuziek 1450-1520 aan de Inleiding.
Tegelijk daarmee zijn alle teksten op de pagina Renaissance
bladmuziek herzien.
Op 14 september 2007 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Henricus
Isaac Henricus Isaac, La Morra; op 12 oktober 2007 is de musica ficta
gewijzigd, en bovendien is een driestemmige versie toegevoegd waarin de verschillende
oplossingen van bronnen en uitgevers voor de musica ficta zijn weergegeven.
Op 15 november 2007 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Un sol bacio ti dono,
driestemmig madrigaal, met versie alla quinta bassa en klaviertranscriptie alla quinta
bassa.
Op 23 november 2007 is de pagina Inleiding aangevuld met afbeeldingen van het
oudste clavecimbel op een altaarstuk uit Minden (D) van 1425 en een uiteenzetting over het
handschrift van Henricus Arnault de Zwolle, ca 1440. met afbeelding.
Op 2 december 2007 is op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd Orlande de Lassus, Christus resurgens ex mortuis, driestemmig
motet voor vocale of instrumentale uitvoering, klaviertranscriptie en partituur en
partijen met tekst en vertaling.
Op 25 december 2007 is op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart toegevoegd een versie in g van
de prelude BWV 999 van J.S. Bach, bewerkt voor altblokfluit solo. De andere twee
bewerkingen in f zijn verbeterd.
Op 21 en 29 januari 2008 is op de pagina Renaissance bladmuziek Emanuel
Adriaenssen, Almande Prince, voor luit, klavier en blokfluiten, en Adriaen Valerius, Wilhelmus, voor luit, klavier en
cister.
Op 2 februari 2008 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Adriaen
Willaert, circa 1490-1562, Ricercar in mi, (1543)voor klavier of drie
instrumenten met losse partijen, en een verbeterde versie van Ricercar in re,
eveneens met losse partijen.
Op 3 maart 2008 is toegevoegd de pagina Post Petrucci met bewerkingen voor blokfluitensemble en voor
clavecimbel of ander klavierinstrument van composities van Mendelssohn, Roussel, Satie en
de eigenaar van deze website.
Op 7 en 12 maart 2008 heb ik de teller van de
openingspagina gekopieerd naar de meeste andere pagina's.
Op 13 maart 2008 toegevoegd op de pagina Post Petrucci Erik Satie, Choral inappétisant,
arrangement voor blokfluitkwartet.
Op 17 maart 2008 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek William Byrd, Fantasia uit
het Fitzwilliam Virginal
Book, bewerking voor blokfluitkwartet
Op 23 maart 2008 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Johannes Ghiselin Verbonnet, La Spagna, versie voor klavierinstrument en
partituur met losse partijen
Op 12 april 2008 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Adriaen
Willaert, circa 1490-1562, Ricercar in fa en Ricercar in sol(1543),
voor klavier of drie instrumenten met losse partijen
Op 13 april 2008 toegevoegd in de Inleiding een detail van een schilderij van Geertgen
tot Sint-Jans met een clavecytherium
Op 10 september 2008 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Philippe
Verdelot, Benche 'l misero cor, versie voor luit en zang door Adriaen
Willaert in een transcriptie voor clavecimbel en de originele vierstemmige versie
getranscribeerd voor blokfluiten.
Op 12 september 2008 geplaatst de pagina
Gregoriaans in modern notenschrift en een afzonderlijke pagina voor de Inleiding Gregoriaans .
Op 27 september 2008 geplaatst op de pagina Renaissance bladmuziek een verbeterde versie van de partituur
met losse partijen voor alt en instrumenten en een klaviertranscriptie van Pierre de la Rue, Plores, gémir, crier / Requiem,
Deze zijn op 26 november 2008 nogmaals verbeterd.
Op 30 september 2008 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Orlande
de Lassus, Ave Regina caelorum, partituur voor drie stemmen of instrumenten
STB, losse partijen en klaviertranscriptie.
Op 7 oktober 2008 geplaatst op de pagina Gregoriaans in modern notenschrift een verbeterde en
aangevulde versie van de tractus Qui confidunt.
Op 17 oktober 2008 is op de pagina Renaissance bladmuziek Orlande
de Lassus, Sancta et immaculata Virginitas, partituur voor drie stemmen of
instrumenten SAT en losse partijen op de oorspronkelijk genoteerde hoogte en alla quinta
bassa ATB, en een klaviertranscriptie alla quinta bassa.
Op 4 november 2008 is op de pagina Renaissance bladmuziek Orlande
de Lassus, Sancta et immaculata Virginitas, een extra partij voor tenor
blokfluit toegevoegd bij de versie come stà, en losse partijen bij Justus es Domine,
en op 6 november 2008 extra partijen voor altblokfluit bij diverse motetten van Lassus.
Op 16 november 2006 is toegevoegd op de
pagina Renaissance bladmuziek een tweede klavierrversie
van de driestemmige versie van Henricus Isaac, La
Morra; ik heb deze voorzien van diminuties en ornamentering in de trant van Pierre
Attaingnant uit 1530/1531.
Op 20 november 2008 is op de pagina Renaissance bladmuziek Orlande
de Lassus, O Maria, clausus hortus, partituur voor drie stemmen of
instrumenten SAT en losse partijen op de oorspronkelijk genoteerde hoogte en alla quinta
bassa ATB, en een klaviertranscriptie alla quinta bassa.
Op 25 december 2008 is op de pagina Post Petrucci toegevoegd Henry
Purcell, Chaconne Two in one upon a Ground, voor twee altblokfluiten en bc
met verschillende uitwerkingen van de becijferde bas, en op 9 januari 2009 een
klavierbewerking van hetzelfde stuk.
Op 11 januari 2009 is op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd twee verbeterde versies van
Antoine Busnois, In mijnen sin,
respectievelijk volgens de Codex Florence BN 2439 (Basevi) en Petrucci Canti C, met
versies alla quinta bassa voor instrumenten en alleen alla quinta bassa voor klavier. Op
18 en 26 maart 2009 zijn de partituren come stà nogmaals verbeterd.
Op 16 januari 2009 is op de pagina Post Petrucci toegevoegd mijn Gregoriaanse compositie voor
één stem Quod chorus vatum, een hymne op tekst van Hrabanus Maurus (ca 800) voor de
vesper van Maria Lichtmis.
Op 28 januari 2009 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Orlande
de Lassus, Domine Deus meus, in te speravi, partituur voor drie stemmen of
instrumenten STB en losse partijen op de oorspronkelijk genoteerde hoogte en alla quarta
bassa ATB, en een klaviertranscriptie alla quarta bassa.
Op 8 en 22 februari 2009 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek enkele aparte
blokfluitpartijen bij Jan Pieterszoon Sweelinck's Lascia
Filli mia cara.
Op 10 maart en 11 ockober 2009 geplaatst op de
pagina Gregoriaans in modern notenschrift verbeterde en
aangevulde versies van Aufer a me, Si iniquitates en Qui confidunt.
Op 3 april 2009 geplaatst op de pagina Renaissance bladmuziek Orlande
de Lassus, Deus to scis insipientiam meam, partituur voor drie stemmen of
instrumenten AA/TB met partijen en een klaviertranscriptie.
Op 22 juni 2009 geplaatst op de pagina Renaissance bladmuziek Orlande
de Lassus, Exaudi me, Domine, partituur voor drie stemmen of instrumenten STB
met partijen en een klaviertranscriptie.
Op 28 juni 2009 geplaatst op de pagina Renaissance bladmuziek Orlande
de Lassus, Diligam te Domine, partituur voor drie stemmen of instrumenten
S/ATB met partijen en een klaviertranscriptie., partituur voor drie stemmen of
instrumenten STB met partijen en een klaviertranscriptie.
Op 4 juli 2009 geplaatst op de pagina Renaissance bladmuziek Giovanni
Gabrieli Canzon seconda met diminuties in the stijl van Girolamo Diruta
(1597) met verantwoording waarop ik deze heb gebaseerd. De midifiles zijn daarbij tevens
vervangen. Verder is toegevoegd op 8 juli een versie alla quinta bassa
Op 25 augustus 2009 geplaatst op de pagina Renaissance bladmuziek Giovanni
Gabrieli: Canzon terza, clavecimbelversie, tweede clavecimbelversie alla
quinta bassa, met mijn dimunities in de stijl van Girolamo Diruta in Il Transilvano;
partituur en 4 partijen (de baspartij met G-sleutel), tweede partituur alla quinta
bassa met 4 partijen.
Op 28 september 2009 geplaatst op de pagina Renaissance bladmuziek Giovanni
Gabrieli, Canzon quarta, clavecimbelversie, tweede clavecimbelversie alla
quinta bassa, met dimunities in de stijl van Girolamo Diruta in Il Transilvano;
partituur en 4 partijen voor blokfluiten.
Op 15 oktober 2009 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Vaga gioia amorosa,
driestemmig madrigaal, partituur, tekst en vertaling en losse partijen voor blokfluiten,
en klaviertranscriptie, met versie alla quinta bassa, partituur, tekst, vertaling en losse
partijen voor blokfluiten, en klaviertranscriptie alla quinta bassa
Op 5 december 2009 is op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd drie geheel vernieuwde
versies van Antoine Busnois, In mijnen sin,
één volgens de Codex Florence BN 2439 (Basevi) en Petrucci Canti C, een tweede volgens
een reconstructie en een klaviertranscriptie. Op verzoek van een belanghebbende zijn de
laatste twee op 6 december weer verwijderd. In gewijzigde vorm zijn deze op 27 december
opnieuw geplaatst. De versies alla quinta bassa heb ik definitief verwijderd.
Op 6 januari 2010 is een aankondiging geplaatst op
de Home page en de pagina Gregoriaans in modern notenschrift omtrent de cd Suaviter,
vervaardigd door de Schola cantorum Gregoriana Assen onder leiding van Arnold den Teuling,
dirigent, blokfluitist en webmaster van deze website.
Op 6 januari 2010 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Dolci labri amorosi,
driestemmig madrigaal, partituur, tekst en vertaling en losse partijen voor blokfluiten,
met versie alla quinta bassa, partituur, tekst, vertaling en losse partijen voor
blokfluiten, en klaviertranscriptie alla quinta bassa.
Op 14 april 2010 toegevoegd op de pagina's Bicinia van Obrecht tot Mozart toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Morir non puo'l mio core, tweestemmig
madrigaal, partituur, tekst, vertaling en losse partijen voor blokfluiten, met versie alla
quarta bassa, partituur, tekst, vertaling en losse partijen voor blokfluiten, en op de
pagina Renaissance bladmuziek klaviertranscriptie
alla quarta bassa.
Tussen 26 april en 10 mei 2010 de
bestaande partituren van Sweelinck met afzonderlijke
partijen, genoteerd op de hoogten voor blokfluiten. Deze staan op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart, en Renaissance bladmuziek, zowel bij de versies come stà als
bij de versie alla quinta bassa.
Op 12 mei 2010 op de pagina Post Petrucci geplaatst drie 3-stemmige Fantazias
van Henry Purcell, in versies voor drie blokfluiten en
voor clavecimbel of ander klavierinstrument. De arrangementen zijn gemaakt door Jan Kok.
Op 16 mei 2010 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Qval viue Salamandra,
driestemmig madrigaal, partituur, tekst en vertaling en losse partijen voor blokfluiten,
met klaviertranscriptie.
Op 15 oktober 2010 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Amor, io sent' un respirar,driestemmig
madrigaal, partituur, tekst en vertaling en losse partijen voor blokfluiten, met
klaviertranscriptie.
Op 24 november 2010 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Dolcissimo ben mio,driestemmig
madrigaal, partituur, tekst en vertaling en losse partijen voor zangstemmen, blokfluiten
of andere melodieinstrumenten, met klaviertranscriptie.
Op 23 december 2010 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Ricco amante son' io,
driestemmig madrigaal, partituur, tekst en vertaling en losse partijen voor zangstemmen,
blokfluiten of andere melodieinstrumenten, met klaviertranscriptie.
Op 1 januari 2011 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd Jan Pieterszoon Sweelinck, Jamais n' avoir,
driestemmig chanson, partituur, tekst en vertaling en losse partijen voor zangstemmen,
blokfluiten of andere melodieinstrumenten, met klaviertranscriptie.
Op 28 maart 2011 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek toegevoegd klaviertranscripties van Orlande de Lassus/ Orlando di Lasso Prophetiae
Sibyllarum, Prologus, Sibylla Persica en Sibylla Libyca.
Op 1 april 2011 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek klaviertranscripties van Orlande de Lassus/ Orlando di Lasso Prophetiae
Sibyllarum, Sibylla Delphica en Sibylla Cimmeria.
Op 10 juli 2011 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Op 10 juli 2011 toegevoegd op de
pagina Renaissance bladmuziek Antonio de Cabezón, Versos del sexto tono,
aangevuld met verzen uit het Liber usualis, voor klavier of tokkelinstrument, met
arrangement voor vier blokfluiten of andere melodie-instrumenten.
Op 12 juli 2011 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek uit Luis
Venegas de Henestrosa's Libro de cifra nueva: de anonieme Fabordón I de vihuela
en Fabordón II de vihuela, waarschijnlijk door Alonso Mudarra en Diego de
Pisador, voor klavier of tokkelinstrument, met transcriptie voor vier blokfluiten of
andere melodie-instrumenten.
Op 14 juli 2011 toegevoegd op de pagina Post Petrucci Georg Friedrich
Händel (Halle 1685 - Londen 1759), Concerto Grosso opus 3 nr. 1 (H.W.V.
312), arrangement voor blokfluiten SSAB (deel 1 en 3) en AATB (deel 2) partituur, midi en
losse partijen.
Op 18 en 20 juli 2011 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart Adriaen Valerius (Middelburg ca 1575-Veere 1625), Pavane
Lachrime met den Bas, uit Nederlandtsche gedenck clanck, Amsterdam 1626, naar John
Dowland (1562-1622), Flow my tears, voor sopraan- en basstem, of sopraan- of alt-
en basblokfluit, met arrangementen voor sopraan en alt (-blokfluit) en tenor en bas
(-blokfluit), met een tekst n.a.v. de moord op de Franse koning Hendrik IV in 1610, en Pavane
Philippi met den Bas, met een treurige tekst naar aanleiding van tegenslag in de
80-jarige oorlog.
Op 23 juli 2011 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek klaviertranscripties van Orlande de Lassus/ Orlando di Lasso Prophetiae
Sibyllarum, Sibylla Samia en Sibylla Cumana, en op 18 september 2011 Sibylla
Hellespontica en Sibylla Phrygia en op 27 sepember 2011 de Sibyllae
Europaea, Tiburtina, Erythraea en Agrippa.
Op 15 november 2011 toegevoegd en 20 december 2011
verbeterd op de pagina Renaissance bladmuziek partituren
voor 4 instrumenten en transcripties voor klavierinstrument of harp van Josquin des Prez, A l'eure que je vous en
Vive le roy.
Op 13 januari 2012 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin
d'Ascanio (=Josquin des Prez?), In te Domine speravi, in de overgeleverde
4-stemmige vorm en in een min of meer gereconstrueerde 3-stemmige,
klaviertranscripties en partituren voor instrumenten.
Op 16 februari 2012 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart
en op de pagina Post Petrucci
twee werken van François Couperin: 10-de concert uit Les Goûts réunis, tweede
deel, Plainte pour les violes, voor twee gamba's of andere lage instrumenten met extra
basstem, zowel volgens de originele druk uit 1724 als met gemoderniseerde sleutels, een
versie voor blokfluiten TTB en een versie voor klavierinstrument of harp; en: 12-de
concert, eerste deel, voor twee gamba's en uitgewerkte continuo ad libitum, volgens de
originele druk en met gemoderniseerde sleutels, een versie voor blokfluiten TB en
een versie voor klavierinstrument of harp.
Op 26 maart 2012 is het eerste deel van het 12de
concert de versie met uitgewerkte continuo vervangen door het complete 12de concert, maar
dan zonder continuo.
Op 30 juni 2012 toegevoegd op de pagina Post Petrucci Carl Philipp
Emanuel Bach, Pedal Exercitium BWV 598, transcripties voor altblokfluit en voor
clavecimbel, en Franz Schubert, Der Leiermann, arrangement voor blokfluiten SABB.
Op 1 juli 2012 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Jan Pieterszoon Sweelinck,
Echo fantasia nr 16 in A, arrangement voor blokfluitkwartet SATB
Op 16 juli en nogmaals op 9 november 2012
vervangen op de pagina Renaissance
bladmuziek Antoine Busnois, In mijnen
sin, met een nieuw critisch commentaar.
Op 9 oktober 2012 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez L'homme
armé, versies voor 4 blokfluiten SA/TTB of andere instrumenten, voor klavier en voor
klavier met afzonderlijke tenorpartij voor solo instrument of orgel pedaal.
Op 9 oktober 2012 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart
J.S. Bach, Fuga BWV 961, arrangementen voor alt- en tenorblokfluit en voor
sopraan- en altblokfluit, en op 11 november Fuga in e uit Das Wohltemperierte Clavier BWV
855 (zonder prelude).
Op 23 november 2012 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez Je
sey bien dire, versies voor 4 blokfluiten ATTB of andere instrumenten en transcriptie
voor klavierinstrument of harp.
Op 7 december 2012 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez Comment
peult, versies voor vier instrumenten of twee stemmen en vier instrumenten, come stà
en alla quinta bassa, voor vier blokfluiten STTB een transcriptie voor klavierinstrument
of harp van de versie alla quinta bassa.
Op 17 december 2012 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez Que
vous ma dame - In pace in idipsum, voor drie stemmen of instrumenten, SAT en ATB, Op
de genoteerde hoogte (come stà) en een kwint lager (alla quinta bassa), en een
transcriptie voor klavierinstrument of harp van de versie alla quinta bassa.
Op 22 december 2012 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez Baisiez
moy voor 2 stemmen AB of instrumenten SA/T of vier instrumenten SAAB of STTB, en een
transcriptie voor klavierinstrument of harp.
Op 30 december 2012 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez Qui
belles amours a voor 2 stemmen ST en instrumenten AB of 4 instrumenten SATB, en een
transcriptie voor klavierinstrument of harp.
Op 12 januari 2013 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez De
tous biens playne voor 4 instrumenten ATBB of 4 blokfluiten SATT en ATBB, en
transcripties voor klavierinstrument en voor klavierinstrument met pedaal of
soloinstrument.
Op 8 maart 2013 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart
Mozart, Sonata
I voor viool en altviool in G KV 423, bewerkt voor
alt- en tenorblokfluit.
Op 29 maart 2013 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez Fors
seullement , twee vierstemmige bewerkingen van een compositie van Ockeghem,
met transcripties voor klavierinstrument of harp en voor blokfluiten AATB resp. ATTB, en
A l'ombre d'ung buissonet voor drie instrumenten (blokfluiten ATB) en
transcriptie voor klavierinstrument. Op 31 mei 2013 is van dit laatste werk de tekst met
Nederlandse en Engelse vertaling toegevoegd.
Op dezelfde datum en dezelfde pagina Domenico Maria Ferrabosco
Io mi son giovinetta, editie come stà and alla quarta bassa
voor vier stemmen of instrumenten, met transcripties voor klavierinstrument of harp en
blokfluiten SATB.
Op 30 mei 2013 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart
Mozart, Duetto
II voor viool en altviool in G KV 424, deel 1 en 3
bewerkt voor alt- en tenorblokfluit, 2de tenorblokfluit ad libitum, en deel 2
voor alt, tenor en basblokfluit.
Op 5 juni 2013 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez En
l'ombre d'ung buissonnet tout au loing d'une rivyere, voor 3 stemmen of
instrumenten, S A/T B , met een transcriptie voor 3 blokfluiten SA/TB en voor
klavierinstrument of harp, met Franse tekst en vertaling in Nederlands en Engels.
Op 18 juni 2013 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez Hélas
madame, voor 3 instrumenten, S/A TB , met een
transcriptie voor 3 blokfluiten ATB en voor klavierinstrument of harp.
Op 20 juni 2013 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez Mon
mary m'a diffamée, met tekst, noten en Engelse vertaling, editie come stà
voor 3 stemmen of instrumenten STB, editie alla quinta bassa voor 3 stemmen of
instrumenten ATB, transcriptie voor 3 blokfluiten ATB en voor klavierinstrument of harp.
Op 29 augustus 2013 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez Le
Villain, editie come stà voor 4 instrumenten STTB, transcriptie voor
4/5 blokfluiten S/ATTB en voor klavierinstrument of harp.
Op 21 september 2013 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez Madame
hélas, voor 3 instrumenten, met een transcriptie voor 3
blokfluiten SAB en voor klavierinstrument of harp.
Op 15 oktober 2013 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart
G.F. Händel, Sonate voor twee altblokfluiten, het eerste deel
met bas of basso continuo ad libitum, HWV 405, uit een
manuscript van het Fitzwilliam Museum te Cambridge. De complete sonate
met critische noten en een arrangement van het slot van de ouverture
van Händel's opera Il trionfo del Tempo e del Disinganno staat
voor blokfluiten AAB op de pagina Post Petrucci.
Op 14 december 2013 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart
J.S. Bach, een bewerking voor altblokfluit en basinstrument van het deel Tempo
di Gavotta uit clavecimbelpartita nr 6, BWV 830, geïnspireerd op BWV
1019a, een alternatief deel van vioolpartita nr. 3.
Op 14 december 2013 toegevoegd op de pagina Post Petrucci Ut
queant laxis, een hymne uit de 10de eeuw, met een anonieme vierstemmige
zetting ervan uit de 16de eeuw, die geen rekening hield met de solmizatie-syllaben van het
oorspronkelijke stuk, met een reconstructie van een vierstemmige versie die dat in de
tenor wel doet. De vierstemmige zetting komt uit Glareanus' Dodecachoron.
Op 28 januari 2014 toegevoegd op de pagina Post Petrucci Pierre-Octave
Ferroud, Pas redoublé, gearangeerd voor 4 en voor 5 blokfluiten, SSAB
en SSATB.
Op 23 maart 2014 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez (?)
Leal schray tante, transcripties voor 4 blokfluiten ATTB en
voor klavierinstrument, uit de Tabulatuur van Clemens Hör, en op 26 maart 2014
arrangementen van twee stukken zonder tekst voor clavecimbel of harp en voor 4 blokfluiten
resp. ATTB and STTB.
Op 5 april 2014 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Alonso Mudarra, ca 1520 -
Sevilla 1580, Fantasia que contrahaze la harpa en la manera de Luduvico
(nr 10), Fantasie die de harp in de trant van Ludovico imiteert, uit Tres libros de musica
en cifras para vihuela, Sevilla 1546, getranscribeerd uit de luittabulatuur naar
twee gewone notenbalken en gearrangeerd voor harp of klavierinstrument, en Tiento
Cifras para harpa y organo (nr. 9), Prelude "Becijfering voor harp en
orgel", als laatste stuk opgenomen na boek III van de Tres libros (1546),
getranscribeerd en geïnterpreteerd voor harp en klavierinstrument.
Op 24 april 2014 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht tot Mozart
27 Duos by Josquin Desprez or not, 27 duo's uit verschillende handboeken
en bloemlezingen uit de 16de eeuw.
Op 25 mei 2014 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez (?),
twee stukken zonder tekst, één met de titel Schanson en één zonder
titel. 4 stemmige stukken, een editie naar de manuscripten, en versies voor
blokfluiten STTB en ATTB en voor klavierinstrument of harp.
Op 9 juni 2014 heb ik de pagina Gregoriaans in modern notenschrift
verbeterd en aangevuld.
Op de zelfde dag heb ik op de pagina Post Petrucci toegevoegd Louis
Couperin, 2me Carillons, editie voor orgel en transcriptie voor
blokfluiten SSAB; op 26 juni heb ik beide versies verbeterd en er een versie voor
blokfluiten ATTB aan toegevoegd.
Op 10 juli 2014 geplaatst en op 1 september 2014
verbeterd op de pagina Gregoriaans
in modern notenschrift de dageraadsmis van Kerstmis in transcriptie volgens de neumen
van Laon and Sankt-Gallen, Introitus Lux fulgebit, Graduale Benedictus,
Alleluia Dominus regnavit, Offertorium Dominus enim firmavit, Communio Exsulta filia Sion,
met Latijnse tekst en vertaling in Nederlands en Engels.
Op 9 september 2014 geplaatst op de pagina Gregoriaans in modern notenschrift
de dagmis van Kerstmis in transcriptie volgens de neumen van
Laon en Sankt-Gallen, Introitus Puer natus est, Graduale Viderunt omnes,
Alleluia Dies sanctificatus, Offertorium Tui sunt caeli, Communio Viderunt omnes,
met Latijnse tekst en vertaling in Nederlands en Engels.
Op 23 oktober 2014 toegevoegd op de pagina Post Petrucci twee
sonatines van Georg Philipp Telemann, TWV 41:c2
voor altblokfluit, of fagot of cello, of viool alle met basinstrument, of voor
clavecimbel, met een critisch commentaar, en TWV 41:a4 voor
altblokfluit, of fagot of cello, of viool, alle met basinstrument, met een critisch
commentaar, en een arrangement voor tenorblokfluit en basinstrument.
Op 8 december 2014 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez (?)
Je me en Je n'ose plus, partituren en
transcripties voor klavierinstrument of harp en voor drie blokfluiten STB, met kritisch
commentaar. De partituur van Je n'ose plus is in twee versies, nl. come stà en
alla quinta bassa, de twee transcripties zijn alleen alla quinta bassa.
Op 22 december 2014 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Roelkin (= Rudolphus
Agricola?) Zart reyne vrucht, 4 instrumenten SATB, editie volgens het
manuscript, met transcripties voor 4 blokfluiten SATT en voor klavierinstrument of harp; Vrucht
ende moet is gar da hin, 3 instrumenten STB editie volgens het manuscript, met
transcripties voor blokfluiten STB en voor klavierinstrument of harp, en De tous biens
playne, met de melodie van Hayne van Gizeghem als cantus firmus, voor luit of harp
met ander instrument of klavierinstrument met twee manualen, en met transcriptie voor
klavierinstrument met één manuaal; alle stukken zijn voorzien van een critisch
commentaar; teksten zijn er niet bij overgeleverd. Een verbeterde versie van het critisch
commentaar bij het laatste stuk is geplaatst op 13 februari 2015. In de moderne
litteratuur Roelkin is veelvuldig fout gespeld als Roellrin: de k is niet herkend.
Op 13 februari 2015 en 4 april toegevoegd
aangevuld met Franse tekst en vertaling op de pagina Renaissance bladmuziek Roelkin (=
Rudolphus Agricola?) Et trop penser (Te veel nadenken), een vergelijkende
editie uit vier manuscripten, met een moderne editie en transcriptie voor 3 blokfluiten
SA/TB en voor klavierinstrument of harp, met critisch commentaar. Er is een corrupte
Franse tekst bij overgeleverd. De naam van de componist is onjuist gespeld in het
belangrijkste manuscript , nl. als Bosfrin, alweer de letter k gemist, en de R kan als B
gelezen zijn.
Eveneens op 13 febrari 2015 toegevoegd op de
pagina Renaissance
bladmuziek Raulin
(= Roelkin?), .N.L.CROI voor 3 instrumenten (niet geschikt
voor blokfluiten) met klavier transcriptie, en Je suis trop jeunette (Ik
ben te piepjong); dit is genoteerd met hoge sleutels en wordt daarom in twee versies
gegeven, de genoteerde toonhoogte en een kwart lager. Versies voor SAAT, ATTB en
klavierinstrument of harp. Beide stukken met critisch commentaar, en bij .N.L.CROI een
corrupte Franse tekst. Op 13 maart bovendien toegevoegd Veu que tant de vous,
(ik zou willen dat zoveel van u...), versies voor 3 instrumenten, klavierinstrument
of harp en blokfluiten ATB, een kwart lager vanwege de toonomvang.
Op 13 maart 2015 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Petrus Elinc Adieu natuerlic leven mijn, met
tekst en kritisch commentaar, voor 3 zangers of voor instrumenten, met versies voor
blokfluiten STT en klavierinstrument of harp, en: Dat ic mijn lijden aldus
helen moet, met tekst en kritisch commentaar, voor 3 zangers of voor
instrumenten, met versies voor blokfluiten SAT en klavierinstrument of harp, en: Hoert
hier mijn lieve gheselle, met kritisch commentaar, voor 3 instrumenten, met
versies voor blokfluiten SAT en klavierinstrument of harp, en: Verlanghen ghij
doet mijnder herten pijn, met tekst en kritisch commentaar, voor 3 zangers
of voor instrumenten, met versies voor blokfluiten SAT en klavierinstrument of harp.
Op 29 maart 2015 geplaatst op de pagina Renaissance bladmuziek Josquin des Prez verbeterde
versies van Vive le roy.
Op 11 april 2015 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Raulequin de Mol , Ave decus virginum, motet for 4
stemmen, blokfluiten of andere instrumenten SATB en versie voor klavierinstrument of harp,
met kritische noten, tekst en Engelse vertaling
Op 6 oktober 2015 toegevoegd op de pagina Post Petrucci César Franck, Prelude
Op. 18, arrangement voor clavecimbel.
Op 5 november 2015
toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Antonio de Cabezón
, Ad Dominum cum
tribularer, 4-stemmige fuga met sopraanpartij, versies voor klavierinstrument met
alleen manuaal of harp, vooor orgel met pedaal, voor 5 blokfluiten AAATB of ATTTB, voor
solo instrument of stem met Latijnse tekst en klavierinstrument of harp.
Op 26 december 2015 toegevoegd Renaissance bladmuziek Antonio de Cabezón,
uit Obras de musica para tecla, arpa y vihuela, Madrid 1578, Comiençan las canciones glosadas y motetes a quatro, 18
polyfone stukken van diverse componisten, bestemd voor klavierinstrument en harp, en van
diminuties en versieringen voorzien door Antonio de Cabezon en zijn zoon Hernando, met een
versie voor blokfluitkwartet of andere instrumenten. Dit zijn de eerste zes, de
rest volgt in 2016. Opgenomen nu (2015): Crecquillon: Prenez pitié, Clemens non
papa: Je prens en gre (2x), Crecquillon: Si parvenir, Clemens non Papa: Cancion
Francesa, De Rore: Ancor que col partire. Op 8 februari 2016 Crecquillon, Pour un plaisir, en
Un gay bergier, Sandrin, Doulce mémoire, Fuga a quatro vozes, en Mouton, Quaeramus cum pastoribus, (2 sets variaties). Op
dezelfde dag en dezelfde bladzijde een transcriptie en arrangement van het originele motet
Quaeramus cum pastoribus van Jean Mouton. Op 23 april 2016 aangevuld met een blokfluitversie alla
quarta bassa, en met de laatste 6 stukken: Josquin Desprez: Clama ne cesses, Agnus Dei
III uit de mis Lhomme armée super voces musicales, Josquin Desprez: Hosanna
uit dezelfde mis Lhomme armé, Josquin Desprez: Pleni sunt caeli uit
dezelfde mis (3 stemmen), Ave maris stella, Gregoriaanse melodie in de tenor, (3
stemmen), Beata viscera Mariae, Gregoriaanse melodie in de bas (3 stemmen),
Josquin Desprez: Cum Sancto Spiritu uit de mis De beata virgine.
Op 22 april 2016 toegevoegd op de pagina Post Petrucci G.F. Händel, Concerto
grosso opus 3 nr 1, gearrangeerd door Jan Kok en mij voor 5 blokfluiten in wisselende
combinaties voor elk van de drie delen. Het bestaande arrangement voor 4 blokfluiten is in
deel 3 gecorrigeerd.
Op 17 januari 2017 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Antonio de Cabezón,
uit Obras de musica para tecla, arpa y vihuela, Madrid 1578, Comiençan los motetes de a cinco y canciones glosados, 10
polyfone motetten van diverse componisten, bestemd voor klavierinstrument en harp, en van
diminuties en versieringen voorzien door Antonio de Cabeçon, met een versie voor
blokfluitquintet of andere instrumenten.
Op 19 juli 2017 toegevoegd 13 canciones en een
fuga (tiento) voor klavierinstrument en op 22 juli 2017 die voor
blokfluitensemble.
Op 17 juli 2017 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Adriaen Willaert ,
Qui la dira, en Orlande de Lassus/ Orlando di
Lasso, Susanne ung jour, arrangementen voor
klavierinstrument en harp
en voor blokfluitkwintet.
Op 27 december 2017 toegevoegd
op de pagina Renaissance bladmuziek Philippe Verdelot ,
Ardenti miei sospiri
en Ultimi miei sospiri,
arrangementen voor klavierinstrument of harp en voor blokfluitsextet of
andere instrumenten (zonder tekst).
Op 1 januari 2018 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Antonio
de Cabezón, uit Obras de musica para tecla, arpa y vihuela,
Madrid 1578, Comiençan las
canciones glosadas y motetes a seys, 4 zesstemmige motetten en 2
madrigalen van Josquin en Verdelot, bestemd voor klavierinstrument of
harp, en van diminuties en versieirngen voorzien door Antonio de Cabeçon,
met een versie voor 6 blokfluiten of andere instrumenten.
Op 3 juni 2018 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek Orlande de Lassus/ Orlando di
Lasso: 6 motetten voor 3 stemmen of instrumenten, niet in de
verzameling 1577, en: 7 motetten voor 3 stemmen, niet in de
verzameling 1577, transcriptie voor klavierinstrument of harp.
Op 20 januari 2019 toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht to Mozart J.S. Bach,
Preludium BWV 847 gearrangeerd voor 2 blokfluiten.
Op 20 januari 2019 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek: Orlande de Lassus/
Orlando di Lasso, 7 motetten uit verzameling van 1575/1576, voor
drie stemmen of instrumenten, met transcripties voor klavierinstrument of
harp: Domine non est, Laetatus sum, Ego sum pauper, Cantate Domino,
Exaudi Deus, Beati omnes, Ego dixi.Op
3 oktober 2019 toegevoegd op de pagina
Renaissance bladmuziek: Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505):
Laet u genoughen liever
Johan; Wat willen wij metten budel spelen; Tsat een cleen meiskin al up
een bloxskin;
Waer sij di Han, voor 4
instrumenten, speciaal blokfluiten, met transcriptie voor
klavierinstrument of harp.
Op 9 maart 2020 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek: Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505):
Lacen
adieu wel zoete partye;
Den haghel ende die calde snee;
Weet ghij wat mijnder jonghen herten deert,
voor 4
instrumenten, speciaal blokfluiten, met transcriptie voor
klavierinstrument of harp.
Op 7 juli 2020 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek: Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505): Ic hoerde de clocskins luden, en: Als al de
weerelt in vruecden leeft
voor 4
instrumenten, speciaal blokfluiten, met transcriptie voor
klavierinstrument of harp.
Op 20 juli 2021 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek: Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505): Ic draghe de mutse cluse,
en: In hebbe gheen ghelt in myn bewelt,
voor 4
instrumenten, speciaal blokfluiten, met transcriptie voor
klavierinstrument of harp.
Op 20 oktober 2024 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek: Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505): Ic weinsche alle scoene vrauwen eere,
en op 23 oktober 2024 Meiskin es u cutkin ru, voor 4
instrumenten, speciaal blokfluiten, met transcriptie voor
klavierinstrument of harp.
Op 30 september 2024 zijn de links op de pagina Links
geactualiseerd. Op 23 oktober 2024 zijn de pagina's Inleiding en Inleiding
Gregoriaans bijgewerkt.
Op 4 november 2024 is toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek:
Thomas Morley, Aria uit A Plaine and
Easie Introduction to Practicall Musicke, 1597, voor 3 instrumenten, met
een transcriptie voor klavierinstrument of harp.
Op 6 november 2024 zijn toegevoegd op de pagina Bicinia van Obrecht to Mozart: Thomas
Morley, zes Duo's uit A Plaine and Easie Introduction to
Practicall Musicke, 1597, voor verschillende combinaties van instrumenten,
vooral blokfluiten.
Op 20 november 2024 is toegevoegd op de pagina
Post Petrucci:
G.F Händel, Orgelconcert in Bes opus 4 nr 6, gearrangeerd voor klavecimbel
solo en getransponeerd naar A. Veel klavecimbels hebben d''' als hoogste
toon. Daarnaast een versie voor solo-orgel of harmonium zonder pedaal in
de oorspronkelijke toonsoort Bes.
Op 20 november 2024 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek: Jacob Obrecht,
een driestemmige Fuga uit het handschrift Sankt Gallen 461, op
verschillende toonhoogten voor blokfluiten of andere instrumenten, en op
de pagina
Bicinia van Obrecht to Mozart: een
tweestemmige Fuga in unisono from Glareanus, Dodecachordon.
Op 29 december 2024 toegevoegd op de pagina
Bicinia van Obrecht tot Mozart:
Jacob Hobrecht, Nec mihi nec tibi, met verschillende sleutels
voor een klevierinstrument of twee instrumenten; op 19 februari 2025
versie voor alt- en tenorblokfluit toegevoegd.
Op 15 januari 2025 toegevoegd op de pagina Renaissance bladmuziek:
Jacob Obrecht,
Parce Domine, driestemmige versie voor blokfluiten en een
versie voor klavierinstrument of harp
|
Added on the page scores September 29th 2005: Johannes Ockeghem Fors seulement I and October
5th Fors seulement II and Hubert Waelrant, Als
ick u vinde Added October 6th 2005 Orlando di Lasso, Matona mia cara
Added October 8th 2005 Pierre de la Rue, Fors seulement
Added October 12th 2005 version for (recorder)
ensemble of Marbrianus de Orto La mi la sol
and Hubert Waelrant, Als ick u vinde and
October 31st/ November 11th this version of Giovanni
Gabrieli, Canzon seconda; January 22nd 2006 the altus has been replaced, and
diminutions in the style of Girolamo Diruta have been added July 4th 2009.
Added December 18th 2005: page Gregorian plainchant in modern staff notation for recorder,
other melody instrument or solo voice
Added December 28th 2005: seperate parts of Pierre
de la Rue, Fors seulement and harpsichord and ensemble version of Jacob Obrecht, Fors seulement
Corrected January 18th 2006: all scores on the
page Gregorian plainchant in modern staff notation
Added February 3rd 2006 Johannes Ghiselin Verbonnet, La Alfonsina
Added February 6th 2006 on the page Gregorian plainchant in modern staff notation the
introit Gaudeamus for the saint's day of St Agatha (February 5th).
Added February 12th 2006 Johannes Martini,
La Martinella
Added February 16th 2006 Pierre de la Rue, Plorer, gémir, crier / Requiem,
and February 20th 2006 Mijn hert heeft altijts verlanghen (My heart always
has desire)
Added February 27th 2006 the page Bicinia from Obrecht to Mozart, for recorders or other melody
instruments with music by Obrecht, Agricola, Bach and Mozart.
Added March 3d 2006 Antoine Busnois, In mijnen sin (In my thought)
Added March 10th 2006 Alexander Agricola, In mijnen zin (In my thought)
Added March 13th 2006 on the page Bicinia from Obrecht to Mozart Johannes Ghiselin Verbonnet, Bicinium,
and on March 15th François Couperin, Concert nr. 13 from Les Goûts
réunis
Added March 17th 2006 Josquin des Prez, Entré je suis en grant pensée in
a version in three voices and April 9th 2006 a version in four voices.
Added March 21st 2006 Henricus Isaac, In meinem sinn, version in 61
measures, and on March 24th 2006 the version in 44 measures.
Added April 19th 2006 an explanation on my method
of conversion from square notation on the page Gregorian
plainchant in modern staff notation. The photograph of the harpsichord in the vault of
Häverö Church (Sweden) from 1480 on the page Introduction
has got a better contrast.
Added April 27th 2006 Johannes Ockeghem, Mors tu as navré/Miserere
Added May 21st 2006 some remarks on copyright on
the page acknowledgments, some corrections in Gaudeamus
and a version in square notation on the page Gregorian
plainchant in modern staff notation
Corrected versions of the following pieces have
been included July 12th and 14th 2006: Pierre de la
Rue, Plorer, gémir, crier / Requiem, Antoine
Busnois, In mijnen sin and Johannes Ockeghem,
Mors tu as navré/Miserere
An again corrected version of Antoine Busnois, In mijnen sin has been included
September 13th and transposed versions of Antoine Busnois,
In mijnen sin, alla quarta bassa, and Pierre de
la Rue, Mijn hert heeft altijts verlanghen, alla quinta bassa. The background
of these transpositions have been explained on the same page Renaissance sheet music.
Corrected versions of all pieces have been
placed on the page Gregorian plainchant in modern staff
notation on September 24th and 29th 2006. The explanation of my transcription method
has been corrected as well.
I included my own composition "IJmuiden
1953" for recorder quartet on the page Curriculum and
contact.
Added October 6th 2006 Josquin des Prez, Fortuna desperata
I corrected all older files on the page Renaissance sheet music with their relevant midi-files
between October 2nd and 10th 2006.
Added October 15th 2006 on the page Renaissance
sheet music Alexander Agricola, Mijn
alderliefste moeschkin (My dearest mummy).
Added October 16th 2006 on the page Renaissance
sheet music an instrumental score of the anonymous Die
Katzenpfote from the Glogauer Liedbuch.
Added October 17th and 18th 2006 Alexander Agricola, O Venus bant (Oh, Venus's tie)
I and II
Added November 6th 2006 Alexander Agricola, Pater meus agricola est
Added November 17th 2006 the anonymous Fortna desperata (15th century)
Added November 26th 2006 Henricus Isaac, La la hö hö
Added December 1st 2006 Hayne van Gizeghem, De tous biens plaine
Added December 17th 2006 Jan Pieterszoon SweelinckJan Pieterszoon Sweelinck, Voicy du gay printemps,
versions at the notated pitch and alla quinta bassa on the page Bicinia from Obrecht to Mozart and a keyboard
transcription alla quinta bassa on the page Renaissance
sheet music
Added December 20th 2006 Jacobus Barbireau, Een vroylic wesen, a pleasant
being on the page Renaissance sheet music
Added December 27th 2006 the mass of Christmas eve
Hodie scietis and January 5th 2007 the midnight mass of Christmas on the page Gregorian chant in modern staff notation
Added January 9th 2007 Henricus Isaac, Insbruck ich muss dich lassen, keyboard
transcription of the vocal version, and Insprugk ich muss dich lassen, keyboard
transcription and 4-parts score of the instrumental version.
Added January 14th 2007 Orlande de Lassus, Haec quae ter triplici cecinerunt
ordine, and Justus es Domine, from the Liber motettarum trium vocum (1575).
Added January 22nd 2007 Henricus Isaac, O Venus' bant (Ah Venus's tie)
Added January 30th 2007 Jacobus Barbireau, Scon lief (Fair love)
Added February 2nd 2007 text and translation of Jan Pieterszoon Sweelinck,Voicy du gay printemps.My
edition of this work based on the printed edition by Seiffert from 1900 has been replaced
by a new one based on the printed edition of 1612.
Added February 5th 2007 the text and separate
parts of Orlande de Lassus, Haec quae ter triplici
cecinerunt ordine, and the text of Justus es Domine, from the Liber
motettarum trium vocum (1575).
Added February 11th 2007 Jan Pieterszoon Sweelinck, Io mi son giovinetta,
on the page Bicinia from Obrecht to Mozart at the
notated pitch and alla quarta bassa and a keyboard version alla quarta bassa on the page Renaissance sheet music
Added February 16th 2007 Jan Pieterszoon Sweelinck, Che giova posseder on
the page Bicinia from Obrecht to Mozart and on the
page Renaissance bladmuziek a keyboard version
Added March 3d 2007 Jan Pieterszoon Sweelinck, Lascia Filli mia cara,
three-voiced madrigal with version alla quinta bassa and keyboard transcriptions of both
versions
Added March 6th 2007 Jacobus Barbireau, Gracuuly et biaulx (Charming and
beatiful(?))
Added March 16th 2007 on the page Renaissance
sheet music Jan Pieterszoon Sweelinck, Facciam,
cara mia File, three-voiced madrigal with version alla quinta bassa and keyboard
transcriptions of both versions; a correction of the transcription of triplets has been
applied on 22 March.
Added March 23d 2007 Pierre de la Rue, Tous les regres, four-voiced
rondeau with keyboard transcription, text and translation.
Added April 12th 2007 Jan Pieterszoon Sweelinck, Pere de nous,Our
father in three voices, with harpsichord transcription.
Added May 13th 2007 Alexander Agricola, four-voiced instrumental rondeau
with separate parts and keyboard transcription and on May 14th 2007 a three-voiced version
with keyboard transcription. Some corrections have been applied on May 24th and June 3d
2007.
Added May 28th 2007 Josquin des Prez, Si j'ay perdu mon amy, in
three voices, transmitted without text. The text will however be restored later.
Added June 3d 2007 Josquin
des Prez, Si j'ay perdu mon amy, in four voices, transmitted without text.
The text will however be restored later.
Corrected versions of the two-part pieces by Jan Pieterszoon Sweelinck have been placed June 8th and
9th 2007; it concerns both the version for keyboard on the page Renaissance bladmuziek and the version for two voices or
instruments on the page Bicinia from Obrecht to Mozart.
Corrected versions of Pierre de la Rue, Plorer, gemier, crier/Requiem and
Hubert Waelrant, Als ick u vinde, have been
placed on June 11th and 12th 2007.
Added June 18th 2007 Jan Pieterszoon Sweelinck, Per te, rosa gentile, three-part
madrigal at the notated pitch and alla quinta bassa and keyboard transcription alla quinta
bassa on the page Renaissance sheet music.
Added June 27th 2007 Orlande de Lassus, Ego sum resurrectio et vita,
motet for three voices or instruments, harpsichord transcription and
score with parts, text and translation.
The four-voiced version of Alexander Agricola, De tous biens plaine, has
been improved thoroughly on July 4th 2007, again on September 12th 2007 and musica ficta
approved on October 12th 2007.
Added September 5th 2007 the chapter Renaissance
music 1450-1520 to the Introduction. All texts on the
page Renaissance sheet music have been revised at the same
time.
Added September 14th 2007 Henricus Isaac, La Morra on the page Renaissance sheet music; the musica ficta has been approved
October 12th 2007 and a version has been added, in which the differenst solutions by
sources and editors of musica ficta.
Added November 5th 2007 on the page Renaissance sheet music Jan
Pieterszoon Sweelinck, Un sol bacio ti dono, madrigal in three voices, with
version alla quinta bassa and keyboard transcription alla quinta bassa.
On November 23th 2007 the page Introduction has been supplemented with images of the
oldest harpsichord of an altar piece from Minden (Germany) from 1425 and a note on the
manuscript of Henricus Arnault de Zwolle, ca 1440, with image.
Added December 2nd 2007 Orlande de Lassus, Christus resurgens ex mortuis, on
the page Renaissance sheet music, motet for
three voices or instruments, harpsichord transcription and score with parts, text and
translation.
Added December 25th 2007 J.S. Bach. prelude BWV
999, arranged for treble recorder solo, transposed to G minor on the page Bicinia from Obrecht to Mozart. The other two arrangements in
F minor have been improved.
Added January 21st and 29th 2008 Emanuel Adriaenssen, Almande Prince, for lute, keyboard
and recorders, and Adriaen Valerius, Wilhelmus, for
lute, keyboard and cittern on the page Renaissance sheet music.
Added February 2nd 2008 Adriaen Willaert, circa 1490 Rumbeke/ Roeselare -1562
Venice, Ricercar in mi (1543), voor keyboard or three instruments with separate
parts, and an improved version of Ricercar in re, with separate parts as well, on
the page Renaissance sheet music.
Added March 3rd 2008 the page Post Petrucci with arrangements of compositions by
Mendelssohn, Roussel, Satie and the owner of this site, for recorder ensemble and for
harpsichord or other keyboard instrument.
I copied the counter from the home page to most of
the other pages on March 7th and 12th 2008.
Added March 13th 2008 Erik Satie, Choral
inappétisant, arrangement for recorder quartet on the page Post Petrucci.
Added March 17th 2008 William Byrd, Fantasia
from the Fitzwilliam
Virginal Book, arrangement for recorder quartet on the page Renaissance sheet music
Added March 23rd 2008 Johannes Ghiselin Verbonnet, La Spagna, version
for keyboard instrument and score with separate parts on the page Renaissance sheet music
Added April 12th 2008 Adriaen Willaert, circa 1490 Rumbeke/ Roeselare -1562
Venice, Ricercar in fa and Ricercar in sol(1543), voor keyboard or three
instruments with separate parts on the page Renaissance sheet
music
Added April 13th 2008 a detail of a painting by
Geertgen tot Sint-Jans with a clavecytherium on the page Introduction
Added September 10th 2008 Philippe Verdelot, Benche 'l misero cor, version
for lute and voice by Adriaen Willaert and the original version for four voices
transcribed for recorders on the page Renaissance sheet music.
The transcriptions have been made by Jan Kok.
Added September 12th 2008 a page Introduction to Gregorian chant, separated from the page
Gregorian plainchant in modern staff notation.
Added September 27th 2008 a corrected version of Pierre de la Rue, Plores, gémir, crier / Requiem, score
separate parts for alto voice and instruments and harpsichord transcription on the
page Renaissance sheet music. These scores have been
corrected again on November 26th 2008.
Added September 30th 2008 Orlande de Lassus, Ave Regina caelorum, score
for three voices or instruments STB, separate parts and harpsichord transcription on the
page Renaissance sheet music.
Added October 7th 2008 a corrected and
supplemented version of the tract Qui confidunt on the page Gregorian chant in modern staff notation.
Added October 17th 2008 Orlande de Lassus, Sancta et immaculata Virginitas, score
for three voices or instruments SAT and separate parts, at the originally notated pitch
and alla quinta bassa ATB, with keyboard transcription alla quinta bassa, on the page Renaissance sheet music.
Added November 4th 2008 Orlande de Lassus, Sancta et immaculata Virginitas, extra
part for tenor recorder with the version come stà, and separate parts with Justus es
Domine on the page Renaissance sheet music, and
November 6th 2008 extra separate parts for treble recorder for several motets by Lassus.
Added November 16th 2008 a second keyboard version
of Henricus Isaac, La Morra in three voices
on the page Renaissance sheet music. I provided this
version with diminutions and ornaments in the style of Pierre Attaingnant from 1530/1531.
Added November 20th 2008 Orlande de Lassus, O Maria, clausus hortus, score
for three voices or instruments SAT and separate parts, at the originally notated pitch
and alla quinta bassa ATB, with keyboard transcription alla quinta bassa, on the page Renaissance sheet music.
Added December 25th 2008 Henry Purcell, Chaconne Two in one upon a Ground,
for two treble recorders and bc with different solutions of the basso continuo on the page
Post Petrucci, and on January 9th 2009 a keyboard
arangement of the same piece.
Added January 11th 2009 two corrected versions of Antoine Busnois, In mijnen sin, according to
Codex Florence BN 2439 (Basevi) and Petrucci Canti C respectively on the page Renaissance sheet music, with versions alla quinta bassa for
instruments and only alla quinta bassa for keyboard . The scores of the versions come stà
have been corrected again on March 18th and 26th 2009.
Added January 16th 2009 my composition in
Gregorian plainchant for one voice Quod chorus vatum, a hymn on text by Hrabanus Maurus
(ca 800) for the vesper of St. Mary's Purification on the page Post
Petrucci.
Added January 28th 2009 Orlande de Lassus, Domine Deus meus, in te speravi, score
for three voices or instruments STB and separate parts, at the originally notated pitch
and alla quarta bassa ATB, with keyboard transcription alla quarta bassa, on the page Renaissance sheet music.
Added February 8th and 22nd 2009 some separate
recorder parts for Jan Pieterszoon Sweelinck, Lascia
Filli mia cara,on the page Renaissance sheet music.
Added March 10th and October 11th 2009 corrected
and supplemented versions of Aufer a me, Si iniquitates and Qui confidunt
on the page Gregorian chant in modern staff notation.
Added April 3d 2009 Orlande de Lassus, Deus tu scis insipientiam meam, score
for three voices or instruments AA/TB with separate parts and keyboard transcription, on
the page Renaissance sheet music.
Added June 22nd 2009 Orlande de Lassus, Exaudi me, Domine, score for
three voices or instruments STB with separate parts and keyboard transcription, on the
page Renaissance sheet music.
Added June 28th 2009 Orlande de Lassus, Diligam te, Domine, score for
three voices or instruments S/ATB with separate parts and keyboard transcription, on the
page Renaissance sheet music.
Added July 4th 2009 Giovanni Gabrieli Canzon seconda with
diminutions in the style of Girolamo Diruta (1597) and with an explanation how I made
them, on the page Renaissance sheet music. I also replaced
the midi files. Besides, I added a version alla quinta bassa on July 8th.
Added August 25th Giovanni Gabrieli, Canzon terza, harpsichord
version, second harpsichord version alla quinta bassa, with my diminutions in the style of
Grolamo Diruta in Il Transilvano; score and 4 separate parts,(bass part with
G-clef), second score alla quinta bassa and 4 separate parts, on the page Renaissance sheet music.
Added September 28th Giovanni Gabrieli, Canzon quarta, harpsichord
version, second harpsichord version alla quinta bassa, with diminutions in the style of
Grolamo Diruta in Il Transilvano; score and 4 separate parts for recorders, on
the page Renaissance sheet music.
Added October 15th 2009 on the page Renaissance sheet music Jan
Pieterszoon Sweelinck, Vaga gioia amorosa, madrigal in three voices, score,
text and translation and separate parts for recorders, and keyboard transcription, with
version alla quinta bassa, score, text, translation and separate parts for recorders and
keyboard transcription alla quinta bassa.
Added December 5th 2009 three renewed versions of Antoine Busnois, In mijnen sin, the first
according to Codex Florence BN 2439 (Basevi) and Petrucci Canti C, a second one according
a reconstruction and a keyboard trancription, on the page Renaissance
sheet music . I removed the second and third version on the request of an interested
person. I added them again on December 27th after a revision. I permanently withdrew the
versions alla quinta bassa.
Added January 6th 2010 the announcement of the cd
Suaviter, made by the Schola cantorum Gregoriana Assen, with Arnold den Teuling as
conductor, recorder player and webmaster of this site on the pages Home and Gregorian
chant in modern staff notation.
Added January 6th 2010 Jan Pieterszoon Sweelinck, Dolci labri amorosi,
madrigal in three voices, score, text and translation and separate parts for
recorders, with version alla quinta bassa, score, text, translation and separate
parts for recorders and keyboard transcription alla quinta bassa, on the page Renaissance sheet music.
Added April 14th 2010 on the page Bicinia from Obrecht to Mozart Jan Pieterszoon Sweelinck, Morir non puo'l mio core, madrigal
in two voices, score, text, translation and separate parts for recorders, with version
alla quarta bassa, score, text, translation and separate parts for recorders, and on the
page Renaissance sheet music keyboard transcription alla
quarta bassa.
From April 26th until May 10th 2010 I supplied
separate parts for recorders to the scores of Sweelinck
where they missed. They have been placed on the page Bicinia
from Obrecht to Mozart and Renaissance sheet music,
both in the versions come stà and alla quinta bassa.
Added May 12th 2010 Three Fantazias
in three parts by Henry Purcell, in versions for three
recorders and for harpsichord or other keyboard instruments on the page Post Petrucci. The arrangements have been made by Jan Kok.
Added May 16th 2010 Jan Pieterszoon Sweelinck, Qval viue Salamandra,
madrigal in three voices, score, text and translation and separate parts for
recorders, with keyboard transcription, on the page Renaissance
sheet music.
Added October 15th 2010 Jan Pieterszoon Sweelinck, Amor, io sent' un respirar,
madrigal in three voices, score, text and translation and separate parts for
recorders, with keyboard transcription, on the page Renaissance
sheet music.
Added November 24th 2010 Jan Pieterszoon Sweelinck, Dolcissimo ben mio,
madrigal in three voices, score, text and translation and separate parts for voices,
recorders or other melody instruments, with keyboard transcription, on the page Renaissance sheet music.
Added December 23d 2010 Jan Pieterszoon Sweelinck, Ricco amante son' io,
madrigal in three voices, score, text and translation and separate parts for voices,
recorders or other melody instruments, with keyboard transcription, on the page Renaissance sheet music.
Added January 1st 2011 Jan Pieterszoon Sweelinck, Jamais n' avoir,
chanson in three voices, score, text and translation and separate parts for voices,
recorders or other melody instruments, with keyboard transcription, on the page Renaissance sheet music.
Added March 28th 2011 keyboard transcriptions of Orlande de Lassus/ Orlando di Lasso Prophetiae
Sibyllarum, Prologus, Sibylla Persica en Sibylla Libyca.
Added April 1st 2011 keyboard transcriptions of Orlande de Lassus/ Orlando di Lasso Prophetiae
Sibyllarum, Sibylla Delphica en Sibylla Cimmeria.
Added July 10th 2011 Antonio de Cabezón, Versos del sexto tono,
supplemented with verses from the Liber usualis, for keyboard or plucked instrument, with
an arrangement for four recorders or other melody instruments.
Added Jult 12th 2011 from Luis Luis Venegas de Henestrosa's Libro de cifra nueva: the
anonymous Fabordón I de vihuela and Fabordón II de vihuela, probably
by Alonso Mudarra and Diego de Pisador, for keyboard or plucked instrument, with
transcription for recorders or other melody instruments on the page Renaissance sheet music.
Added July 14th 2011 George Frideric Handel (Halle 1685 - Londen 1759), Concerto
Grosso opus 3 nr. 1 (H.W.V. 312), arrangement for recorders SSAB (part 1 and 3) and
AATB (part 2), score midi file and separate parts on the page Post
Petrucci.
Added July 18th and 20th 2011 Adriaen Valerius (Middelburg ca 1575-Veere 1625), Pavane
Lachrime met den Bas, from Nederlandtsche gedenck clanck, Amsterdam 1626, after John
Dowland (1562-1622), Flow my tears, for soprano and bass voice, or soprano or
treble and bass recorders, with arrangements for soprano and alto voice or soprano and
treble recorders and for tenor and bass voices or recorders, Dutch text on the murder of
Henry IV of France in 1610, with translation in English, and Pavane Philippi met den
Bas with a text and translation about misfortune in the rebellion against the king of
Spain, on the page Bicinia from Obrecht to Mozart.
Added July 23rd 2011 keyboard transcriptions of Orlande de Lassus/ Orlando di Lasso Prophetiae
Sibyllarum, Sibylla Samia and Sibylla Cimana, September 18th Sibylla
Hellespontica and Sibylla Phrygia and
September 27th 2011 the Sibyllae Europaea, Tiburtina, Erythraea and
Agrippa on the page Renaissance sheet music.
Added November 15th 2011 and improved December
20th 2011 scores for 4 instruments and transcriptions for keyboard instrument or harp of Josquin des Prez, A l'eure que je vous and
Vive le roy on the page Renaissance sheet music.
Added January 13th 2012 Josquin d'Ascanio (=Josquin des Prez?), In te
Domine speravi, in the transmitted version in four voices and a more or less
reconstructed three voice form, keyboard transcriptions and scores for instruments Renaissance sheet music.
Added February 16th 2012 two works by François
Couperin: 10th concerto from Les Goûts réunis, second part, Plainte pour
les violes, for two viols or other low instruments with extra bass voice, both
according to the original 1724 print and with modernised clefs, a version for recorders
TTB and a version for harpischord, other keyboard instrument or harp, and: 12-th
concerto, first part, for two viols or other low instruments with a realised figured
bass ad libitum, both according to the original print and with modernised clefs, a version
for recorders TB and a version for harpsichord other keyboard instrument or harp, on the
pages Bicinia from
Obrecht to Mozart and Post
Petrucci.
I replaced the first part of the 12th concerto for
the complete concerto, withdrawing the versions with realised figured bass on March
26th 2012.
Added June 30th 2012 Carl Philipp Emanuel Bach,
Pedal Exercitium BWV 598, transcriptions for treble recorder and for harpsichord, and
Franz Schubert, Der Leiermann, arrangement for 4 recorders SABB on the page Post Petrucci.
Added July 1st 2012 Jan Pieterszoon Sweelinck,
Echo fantasia nr 16 in A, arrangement for recorder quartet SATB on the page Renaissance sheet music .
Replaced July 16th and again November 9-th 2012 Antoine Busnois, In mijnen sin (in my
thought), with a new critical comment, on the page Renaissance sheetmusic.
Added October 9th 2012 Josquin des Prez L'homme
armé, versions for 4 recorders SA/TTB or other melody instruments, for keyboard and
for keyboard with seperate tenor voice for solo instrument or organ pedals, on the page Renaissance sheet music.
Added October 9th 2012 J.S. Bach, Fuga BWV
961, arrangements for treble and tenor recorders and for descant and treble
recorders, and November 11th Fuga in E minor uit Das Wohltemperierte Clavier BWV 855
(without prelude) on the page Bicinia
from Obrecht to Mozart.
Added November 23d 2012 Josquin des Prez Je
sey bien dire, versions for 4 recorders ATTB or other melody
instruments and transcription for keyboard instrument or harp, on the page Renaissance sheet music.
Added December 7th 2012 Josquin des Prez Comment
peult, versions for 2 voices and 4 instruments or 4 instruments, at notated pitch
(come stà) and a 5th down (alla quinta bassa), for 4 recorders STTB and
transcription of the version alla quinta bassa for keyboard instrument or harp, on the
page Renaissance sheet music.
Added December 17th 2012 Josquin des Prez Que
vous ma dame - In pace in idipsum, for 3 voices or instruments SAT or ATB, at notated
pitch (come stà) and a 5th down (alla quinta bassa), and transcription of the version
alla quinta bassa for keyboard instrument or harp, on the page Renaissance sheet music.
Added December 22nd 2012 Josquin des Prez Baisiez
moy, for 2 voices AB and 2 instruments SA/T or 4 instruments SAAB or STTB, and
transcription for keyboard instrument or harp, on the page Renaissance sheet music.
Added December 30th 2012 Josquin des Prez Qui
belles amours a voor 2 voices ST and instruments AB or 4 instruments SATB, and a
transcription for keyboard instrument or harp, on the page Renaissance sheet music.
Added January 12th 2013 Josquin des Prez De
tous biens playne for 4 instruments ATBB or 4 recorders SATT and ATBB, and
transcriptions for keyboard instrument and keyboard instrument with pedal or solo
instrument, on the page Renaissance
sheet music.
Added March 8th 2013 Mozart, Sonata
I for violin and viola in G Major KV 423, arranged
for treble and tenor recorders, on the page Bicinia from Obrecht to Mozart
Added March 29th 2013 Josquin des Prez Fors
seullement , two four -part compositions based upon Ockeghem's piece, with
transcriptions for keyboard instrument or harp and for recorders AATB and ATTB, and A
l'ombre d'ung buissonet for three instruments (a.o. recorders ATB) with
keyboard or harp transcription on the page Renaissance sheet music. The
text and translation in English and Dutch has been added on May 31th 2013.
Added on the same date and the same page Domenico Maria Ferrabosco,
Io mi son giovinetta, edition come stà and alla quarta bassa
for four voices or instruments, Italian text and translation in English, with
transcriptions for keyboard instrument or harp and for recorders SATB.
Added May 30th 2013 Mozart, Duetto
II for violin and viola in G Major KV 424, 1st and
3d movement arranged for treble and tenor recorders, second tenor recorder ad libitum,
and 2nd movement for treble, tenor and bass recorders, on the page Bicinia from Obrecht to Mozart.
Added June 5th 2013 Josquin des Prez En
l'ombre d'ung buissonnet tout au loing d'une rivyere, for 3 voices or
instruments S A/T B, with transcriptions for 3 recorders SA/TB and for keyboard instrument
or harp on the page Renaissance
sheet music. With the text in French and translations in English and Dutch.
Added June 19th 2013 Josquin des Prez Hélas
madame, for 3 instruments S/A TB, with transcriptions for 3 recorders ATB
and for keyboard instrument or harp on the page Renaissance sheet music.
Added June 20th 2013 Josquin des Prez Mon
mary m'a diffamée, for 3 instruments S/A TB, with text,
comment and translation in English, edition come stà for 3 voices or instruments STB,
edition alla quinta bassa for 3 voices or instruments ATB, transcriptions for 3 recorders
ATB and for keyboard instrument or harp, on the page Renaissance sheet music.
Added August 29th 2013 Josquin des Prez Le
villain, for 4 voices or instruments STB, edition alla
quinta bassa for 4 instruments ATTB, transcriptions for 4/5 recorders S/ATTB and for
keyboard instrument or harp, on the page Renaissance sheet music.
Added Sepember 21st 2013 Josquin des Prez Madame
hélas, for 3 instruments, with transcriptions for 3
recorders ATB and for keyboard instrument or harp on the page Renaissance sheet music.
Added October 15th 2013 G.F. Handel,
Sonata for two treble recorders, first part with bass
or basso continuo ad libitum, HWV 405, edited from a manuscript in
the Fitzwilliam Museum, Cambridge, on the page Bicinia from Obrecht to Mozart.
I included the complete sonata with critical notes and an
arrangement of the final section of the overture of Handel's
opera Il trionfo del Tempo e del Disinganno for 2 treble
recorders and bass recorder on the page Post Petrucci.
Added December 14th 2013 J.S. Bach,
arrangement for treble recorder and bass instrument of the movement Tempo di
Gavotta from harpsichord partita nr 6, BWV 830, inspired by BWV
1019a, alternative movement for violin partita nr. 3, on the page Bicinia from Obrecht to Mozart.
Added December 14th 2013 the 10th-century hymn Ut
queant laxis with anonymous composition in four voices from the 16th
century, that ignored the solmization syllables of the original piece, with a
reconstruction of the four voiced piece with the right solmization syllables in the tenor,
on the page Post Petrucci.
The four voiced piece is from Glareanus's Dodecachordon.
Added January 28th 2014 Pierre-Octave
Ferroud, Pas redoublé, arranged for 4 and 5 recorders SSAB and SSATB,
on the page Post Petrucci.
Added March 23d 2014 Josquin des Prez (?) Leal
schray tante, transcriptions for 4 recorders ATTB and for keyboard
instrument from the Clemens Hör Tablature and March 26th arrangements of two untexted
pieces for keyboard instrument or harp and for recorders resp. ATTB and STTB, on the
page Renaissance sheet
music.
Added April 5th 2014 Alonso Mudarra, ca 1520 -
Sevilla 1580, Fantasia que contrahaze la harpa en la manera de Luduvico
(nr 10), Fantasia imitating the harp in the manner of Ludovico, from Tres libros de musica
en cifras para vihuela, Sevilla 1546, transcribed from the lute tablature to standard
notation in two staves for harp or keyboard instrument, and Tiento
Cifras para harpa y organo (nr. 9), Prelude "Figures for harp and
organ", the last piece included after book III of the Tres libros (1546), transcribed
and interpreted for harp and keyboard instrument from Mudarra's own tablature system, on
the page Renaissance
sheet music.
Added April 24th 2014: 27 Duos by Josquin
Desprez or not, 27 duos collected from different handbooks and florilegia from
the 16th century.
Added May 25th 2014 Josquin des Prez (?) on
the page Renaissance
sheet music, two pieces without text, one with the title Schanson,
and one without title. They are in four voices, I included a new
edition from the manuscripts, transcriptions for recorders STTB and ATTB and for keyboard
instrument or harp.
Corrected June 9th 2014 the page Gregorian chant in modern staff
notation.
On the same day I added Louis Couperin, 2me
Carillons, edition for organ and transcription for recorders SSAB, on the
page Post Petrucci; I
corrected both versions and added a version for recorders ATTB on June 26th.
Added July 10th 2014 and corrected September 1st
the Christmas Mass at dawn in transcription according to the neums of Laon and
Sankt-Gallen on the page Gregorian
chant in modern staff notation, the Introitus Lux fulgebit, Graduale
Benedictus, Alleluia Dominus regnavit, Offertorium Dominus enim firmavit, Communio Exsulta
filia Sion, with Latin text and translation in English and Dutch.
Added September 9th 2014 the Christmas
Mass by day in a transcription according to the neums of Laon and
Sankt-Gallen on the page Gregorian
chant in modern staff notation, the Introitus Puer natus est, Graduale
Viderunt omnes, Alleluia Dies sanctificatus, Offertorium Tui sunt caeli, Communio Viderunt
omnes, with Latin text and translation in English and Dutch.
Added October 23rd 2014 two sonatinas
by Georg Philipp Telemann, TWV 41:c2 for alto
recorder, or bassoon or cello, or violin, each with bass instrument, or harpsichord, with
a critccal comment, and TWV 41:a4 for alto recorder, or bassoon
or cello, or violin, each with bass instrument, with a critical comment, and an
arrangement for tenor recorder and bass instrument on the page Post Petrucci.
Added December 8th 2014 Josquin des Prez
(?)Je me and Je n'ose plus, original
scores and transcriptions for keyboard instrument or harp and for three recorders
STB with critical comments, on the page Renaissance sheet music . The
score of Je n'ose plus has been included in two versions, come stà and alla
quinta bassa, the two transcriptions alla quinta bassa only.
Zart Reyne vrucht (Tender pure joy),
for 4 instruments SATB, edition according to the manuscript with transcriptions for
recorders SATT and for keyboard instrument or harp; Vrucht ende moet is gar da
hin (Joy and emotion are all gone), for 3 instruments STB with
transcriptions for recorders STB and for keyboard instrument or harp, and De
tous biens playne, with Hayne van Gizeghem's tune as cantus firmus, for lute
or harp and other instrument or keyboard instrument with two manuals, and with a
transcription for one manual keyboard instrument. All pieces are provided with a critical
comment but no text has been transmitted with them.
Added December 22nd 2014 Roelkin (= Rudolphus
Agricola?) the following pieces on the page Renaissance sheet music : Zart
Reyne vrucht (Tender pure joy), for 4 instruments SATB, edition according to the
manuscript with transcriptions for recorders SATT and for keyboard instrument or harp; Vrucht
ende moet is gar da hin (Joy and emotion are all gone), for 3 instruments STB with
transcriptions for recorders STB and for keyboard instrument or harp, and De tous
biens playne, with Hayne van Gizeghem's tune as cantus firmus, for lute or harp and
other instrument or keyboard instrument with two manuals, and with a transcription for one
manual keyboard instrument. All pieces are provided with a critical comment but no text
has been transmitted with them. An improved version of the critical comment to the last
piece has been added on February 13th 2015. In modern literature the composer's name is
oftens spelled wrongly as Roellrin: the k is not recognised.
Added February 13th 2015 and completed with French
text and translation op April 4th Roelkin (=
Rudolphus Agricola?) Et trop penser (Thinking too much), a comparative
edition from 4 manuscripts with a modern edition and transcription for 3 recorders SA/TB
and for keyboard instrument or harp, with a critical comment,on the page Renaissance sheet music. Only
a corrupt French text has been transmitted. The composer's name has been spelled wrongly
in the main manuscript, Bosfrin, an evident reading error, again the k was missed, and the
R was read as B.
Added February 13th 2015 Raulin (=
Roelkin?), .N.L.CROI for 3 instruments (not
recorders) with keyboard transcription, and Je suis trop jeunette (I
am too teeny young); the last piece has been notated with high clefs and is so given
in two versions, the notated one and a fourth down, versions for SAAT and ATTB. Both
pieces with critical comment and a corrupt French text with the first piece. Added besides
March 13th Veu que tant de vous, (I wish that so much of you...), versions
for 3 instruments, keyboard instrument or harp and recorders ATB, a fourth down for their
compass. On the page Renaissance
sheet music.
Added March 13th 2015 Petrus Elinc Adieu natuerlic leven mijn, (Farewell my natural life),
with text and critical comment, for 3 voices or instruments, with versions for
recorders STT and keyboard instrument or harp, and: Dat ic mijn lijden aldus helen
moet, (that I must recover from my suffering this way), with text and critical
comment, for 3 voices or instruments, with versions for recorders SAT and keyboard
instrument or harp, and: Hoert hier mijn lieve gheselle, (Listen now my dear
companion), with critical comment, for 3 instruments, with versions
for recorders SAT and keyboard instrument or harp, and: Verlanghen ghij doet mijnder
herten pijn, (Desire thou hurtest my heart), with text and critical comment, for 3
voices or instruments, with versions for recorders SAT and keyboard instrument or harp. On
the page Renaissance sheet
music.
Placed March 29th 2015 improved versions of Vive
le Roy on the page Renaissance
sheet music Josquin
des Prez
Added April 11th 2015 Raulequin de Mol , Ave decus virginum, motet for 4 voices,
recorders or other instruments SATB and version for keyboard instrument or harp, with
critical comment,text and tramslation in English, on the page Renaissance sheet music.
Added October 6th 2015 César Franck, Prelude
Op. 18, arranged for harpsichord, on the page Post Petrucci.
Added November 5th 2015 Antonio
de Cabezón , Ad Dominum cum tribularer, Fugue in 4
voices with soprano part, versions for keyboard instrument with only manuals or harp, for
organ with pedals, for 5 recorders AAATB or ATTTB, and for solo instrument or voice with
Latin text and keyboard instrument or harp.
Added December 26th 2015 Antonio
de Cabezón, from Obras de musica para tecla, arpa y vihuela, Madrid 1578, Comiençan las canciones glosadas y motetes a quatro,
18 polyphone pieces by
several composers, transcribed for keyboard instrument or harp and provided with
diminutions en ornaments by Antonio de Cabezon and his son Hernando, with a version for
recorder quartet or other instruments. Now (2015) included: Crecquillon: Prenez pitié,
Clemens non papa: Je prens en gre (2x), Crecquillon: Si parvenir,
Clemens non Papa: Cancion Francesa, De Rore: Ancor que col partire, on
the page Renaissance sheet
music . Added February 8th 2016 Crecquillon, Pour
un plaisir, and Un gay bergier, Sandrin, Doulce mémoire, Fuga a quatro
vozes, and Mouton, Quaeramus cum pastoribus, (2
sets of divisions). On the same date and page a transcription and an arrangement of Jean Mouton's original motet Quaeramus cum pastoribus. Added April 23rd
2016 a version alla quarta bassa for recorders, and the last 6 pieces: Josquin Desprez: Clama ne cesses, Agnus Dei III
from the mass Lhomme armée super voces musicales, Josquin Desprez: Hosanna from
the same mass Lhomme armé, Josquin Desprez: Pleni sunt caeli from the same
mass Lhomme armé (3 voices), Ave maris stella, plainchant in the tenor, (3
voices), Beata viscera Mariae, plainchant in the bass (3 voices), Josquin
Desprez: Cum Sancto Spiritu from the mass De beata virgine.
Added April 22nd 2016 G.F.
Händel, Concerto grosso opus 3 nr 1, arranged by Jan Kok and me for 5 recorders
in different combinations in the 3 parts, on the page Post Petrucci. I repaired some
errors in part 3 of the existing arrangement for 4 recorders.
Added January 17th 2017 Antonio
de Cabezón, from Obras de musica para tecla, arpa y vihuela, Madrid 1578, Comiençan las canciones glosadas y motetes a quatro,
10 polyphone motets by
several composers, transcribed for keyboard instrument or harp and provided with
diminutions en ornaments by Antonio de Cabeçon with a version for recorder quintet or
other instruments, on the page Renaissance
sheet music. Added July 19th 2017 13
canciones and one fuga (tiento) for keyboard instrument, and July 22nd for
recorder consort.
Added July 2017 Adriaen Willaert, Qui la dira, and
Orlande de Lassus/ Orlando di
Lasso, Susanne ung jour, arrangements for keyboard
instrument or harp and for recorder quintet. Added
December 27th 2017 Philippe Verdelot ,
Ardenti miei sospiri
and Ultimi miei sospiri, arrangements for keyboard instrument or harp and for six instruments,
especially recorders (but without text), on the page Renaissance sheet music.
Added January 1st 2018
Antonio
de Cabezón, from Obras de musica para tecla, arpa y vihuela, Madrid 1578, Comiençan las canciones glosadas y motetes
a seys, 4 motets
and 2 madrigals by Josquin and Verdelot, transcribed for
keyboard instrument or harp and provided with diminutions en ornaments by Antonio de
Cabeçon, with a version for 6 recorders or other instruments, on the page
Renaissance sheet music. Added
Jun 3rd 2018 Orlande de Lassus/ Orlando di
Lasso: 6 Motets for three voices or instruments not in the
collection 1577, and: 7 Motets for three voices, not in the
collection 1577, intabulated for keyboard instrument or harp,
on the page
Renaissance sheet music.
Added January 20th 2019 J.S. Bach Preludium BWV 847,
arranged for 2 recorders, on the page Bicinia from Obrecht to Mozart Added January 20th 2019 Orlande de Lassus/
Orlando di Lasso, 7 motets from the collection 1575/1576,
for three voices or instruments, with transcriptions for keyboard
instrument or harp, on the
page
Renaissance sheet music: Domine non est, Laetatus sum, Ego sum
pauper, Cantate Domino, Exaudi Deus, Beati omnes, Ego dixi.
Added October 3d 2019 on the page
Renaissance sheet music:
Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505): Laet u genoughen liever
Johan (Gratify your wishes dear John); Wat willen wij
metten budel spelen (Why should we play with the purse);
Tsat een cleen meiskin al up een bloxskin (A tiny girl sat on a
little block); Waer sij di Han (where are you, Han?),
for 4 instruments, especially recorders, with transcription for keyboard
instrument or harp.
Added March 9th 2020 on the page
Renaissance sheet music:
Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505):
Lacen adieu wel zoete partye
(Alas, farewell, sweet company),
Den haghel ende die calde snee
(The hail and the cold snow) and
Weet ghij wat mijnder jonghen herten deert
(Do you know what
hurts my young heart?), for 4 instruments, especially recorders, with
transcription for keyboard instrument or harp.
Added July 7th 2020 on the page
Renaissance sheet music:
Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505):
Ic hoerde de clocskins luden
(I heared the chimes ringing)
and
Als al de weerelt in vruchden leeft
(When
all the world lives in joy), for 4 instruments, especially recorders, with
transcription for keyboard instrument or harp.
Added July 20th 2021 on the page
Renaissance sheet music:
Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505): Ic draghe de mutse
clutse (I wear the bonnet askew)
and In hebbe gheen ghelt in myn bewelt
(I have no money at my disposal) for 4 instruments, especially recorders, with
transcription for keyboard instrument or harp.
Added October 20th 2024 on the page
Renaissance sheet music:
Jacob Obrecht
(Gent 1456/57-Ferrara 1505): Ic weinsche
alle scoene vrauwen eere (I wish honour to all beautiful
women),
and October 23rd: Meiskin es u cutkin ru (Hey chick is
your pussy rough), for 4 instruments, especially recorders, with
transcription for keyboard instrument or harp.
On September 30th 2024 the links on the page Links were updated. October
23d I actualised the pages Introduction and Introduction to Gregorian
chant.
Added November 4th 2024 on the page
Renaissance sheet music:
Thomas Morley, Aria from A
Plaine and Easie Introduction to Practicall Musicke, 1597, for three
instruments, with a transcription for keyboard instrument or harp.
Added November 6th 2024 on the page
Bicinia from Obrecht to Mozart: Thomas
Morley, six Duos from A Plaine and Easie Introduction to
Practicall Musicke, 1597, for different combinations of instruments,
especially recorders.
Added November 20th
on the page Post Petrucci:
G.F. Handel, Organ Concerto in B flat major opus 4 no. 6, arranged for
harpsichord solo and transposed to A Major. Many harpsichords have got the
d''' as highest note. Besides I made a version for Organ solo or harmonium
without pedals in the original key B flat major.
Added November 20th 2024 on the page
Renaissance sheet music:
Jacob Obrecht,
a Fuga in three voices from the maunuscript Sankt-Gallen 461, at different
pitches for recorders or other instruments, and a Fuga in unisono in two
voices from Glaranus, Dodecachordon on the page
Bicinia from Obrecht to Mozart.
Added December 29th 2024
on the page
Bicinia from Obrecht to Mozart: Jacob
Hobrecht, Nec mihi nec tibi, with different clefs for keyboard
instrument or two instruments; added February 19th 2025 a version for alto
and tenor recorders.
Added January 15th 2025 on the page
Renaissance sheet music:
Jacob Obrecht,
Parce Domine, version in three voices for recorders and a version
for keyboard instrument or harp. |